Selecteer een pagina

onderscheidend

In mijn vorig blog Zou jij jezelf – bekeken door de ogen van de opdrachtgever – uitnodigen op gesprek? hielp ik je om je trainersprofiel scherp te stellen.

In dit blog wil ik nog een stapje verdergaan en je vertellen wat je met dit trainersprofiel kunt doen wanneer je je profiel eenmaal hebt uitgewerkt tot op het punt waarop jij er tevreden mee bent.

Photo 23-11-13 13 08 50 (1)

Raak vertrouwd met je profiel

Hang om te beginnen je profiel op een plek waar je er regelmatig naar kunt kijken. Je laat je profiel daar net zo lang hangen totdat je vlot antwoord kan geven op de vraag van een potentiële opdrachtgever ‘Vertel eens, waarom moeten we jou hebben?’.

Profileer je met je profiel!

Daarna is het tijd om de manier waarop jij jezelf ziet als trainer nu door te vertalen in jouw manier van training, maar ook in jouw manier van hoe je jezelf profileert. Hieronder drie manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat anderen jou gaan zien zoals jij hebt bepaald tijdens het maken van jouw profiel:

1) Zorg ervoor dat je jouw trainersprofiel duidelijk communiceert. Dus verwerk het op je eigen website of de internetpagina van de organisatie waar je voor werkt. Je hebt nu ook een uitstekende basis voor een mooi LinkedIn-profiel en als je twittert weet je wat je in je headline moet zetten.

2) Maak een grafisch mooi opgemaakt A4-tje van jouw trainersprofiel inclusief foto die je kunt achterlaten als je met iemand een gesprek hebt gevoerd.

3) ‘Practice what you preach.’ Als het goed is heb je een profiel dat goed bij je past. Laat alles wat je doet in lijn zijn met jouw profiel. Dus als het jouw kwaliteit is om bijvoorbeeld in een training met humor te confronteren laat daar dan alvast een voorproefje van zien op je website, of in de intakegesprekken met deelnemers die je voert.

Hoe integreer je tip drie?

Met name met de vraag hoe ze tip drie integreren in hun kennismakings- intake- acquisitie- en verkoopgesprekken benaderen veel trainers ons. Ze willen graag leren hoe ze opvallen op een manier die passend is bij wat ze willen uitstralen – bij hun profiel dus. Allemaal niet door er nog langer over te praten of er harder voor te moeten schreeuwen, maar door de (potentiële) deelnemers of opdrachtgevers een ervaring te geven waarmee  ze zich onderscheiden van al die tienduizenden andere trainers.

Wil jij daar ook meer over te weten komen? Houdt dan De Speel-mail in de gaten de komende maanden! Daarin wordt binnenkort een (gratis!) live online workshop “Opvallen en raak schieten” aangeboden, waarmee je meer leert over dit onderwerp!